Benchmarking to badanie porównawcze lub analiza porównawcza, którego wynik jest podstawą doskonalenia. Tym pojęciem określamy praktykę stosowaną w zarządzaniu, polegającą na porównaniu procesów i praktyk stosowanych przez własne przedsiębiorstwo, ze stosowanymi w przedsiębiorstwach uważanych za najlepsze w analizowanej dziedzinie.
Za najważniejsze dla skuteczności benchmarkingu uznaje się:
- posiadanie wiedzy na temat koncepcji benchmarkingu,
- postawa liderów i wsparcie przez kadrę menadżerską,
- udokumentowanie własnych procesów,
- nastawienie do dzielenia się wiedzą wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa.
Typowe fazy procesu benchmarkingu:
- wybór zagadnień do porównania,
- opracowanie planu analizy i wybór metod gromadzenia danych,
- określenie firm – wzorców,
- zbieranie danych,
- porównanie danych, analiza, przygotowanie zaleceń,
- opracowanie planu wprowadzenia zmian,
- wprowadzenie zmian,
- uhonorowanie prac,
- powtórzenie tego procesu po uwzględnieniu zmian.