Benchmarking to badanie porównawcze lub analiza porównawcza, którego wynik jest podstawą doskonalenia. Tym pojęciem określamy praktykę stosowaną w zarządzaniu, polegającą na porównaniu procesów i praktyk stosowanych przez własne przedsiębiorstwo, ze stosowanymi w przedsiębiorstwach uważanych za najlepsze w analizowanej dziedzinie.

 

Za najważniejsze dla skuteczności benchmarkingu uznaje się:

  • posiadanie wiedzy na temat koncepcji benchmarkingu,
  • postawa liderów i wsparcie przez kadrę menadżerską,
  • udokumentowanie własnych procesów,
  • nastawienie do dzielenia się wiedzą wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa.

 

Typowe fazy procesu benchmarkingu:

  • wybór zagadnień do porównania,
  • opracowanie planu analizy i wybór metod gromadzenia danych,
  • określenie firm – wzorców,
  • zbieranie danych,
  • porównanie danych, analiza, przygotowanie zaleceń,
  • opracowanie planu wprowadzenia zmian,
  • wprowadzenie zmian,
  • uhonorowanie prac,
  • powtórzenie tego procesu po uwzględnieniu zmian.